Ögonfärg

Vill du få förstärka din ögonfärg ska du använda dig av kontraster. Alltså, dina ögon blir inte blåare bara för att du har blåa ögonskugga. Ögat har tre grundfärger blått, gult och rött.

  • Blåa nyanser förstärkas av aprikos, terrakotta och bruna färger och det är för att gult och rött är kontrastfärgen till blå. Så allt inom gula och röda färger framhäver blåa ögon jättesnyggt!
  • Medan bruna ögon förstärks av blått, violett och rosa. Alltså en blandning av alla grundfärger, men det kan vara lika snyggt med en ljusare färg.
  • Gröna ögon är en blandning av grundfärgerna blått och gult, alltså passar rött bäst till ett par gröna ögon.
  • För att framhäva den gula färgen i dina ögon använder du lila och turkosfärger eftersom att kontrastfärgerna är rött och blått.
  • Ett annat knep är att kolla efter fläckarna som inte går i samma färgton som din iris. Dessa färgtoner använder du även till ögonskugga. Då får ditt öga mer djup.

Men det är svårt att säga att just en speciell färg framhäver en färg. Det är mycket annat som spelar en stor roll i valet av en viss framhävande färg, tex hudton, hårfärg. Dessutom, bara för att en färg passar till ens ögonfärg ska man inte hålla sig till den. Man ska pröva sig fram och pröva en massa olika färger, varför skulle det annars finna ett så stort utbud?

Information från Body Shop och Accessoara

Kommentarer
Postat av: Johanna

Sjukt bra inlägg hela bunten! :) Jag blir sthlms skönhet nu ;)

2007-06-27 @ 23:42:08
Postat av: Askungen

Hur ska man göras för att täcka huden så den ser mer slät ut, jag har lite röd ton i huden i ansiktet, typ på näsa och lite hake. Vilken foundationkräm, puder och rouge? Vilka färger ska jag köra med? Jag är annars ljushyad med gröna ögon.

Postat av: erre

åååh vilken bra blogg! den e inlagd på favoriter=) har du nå sminktips för äldre? ska sminka min mor till helgen.. brukar bli bra men ja tänkte om du visste något man ska tänka på för äldre hy?

2007-10-12 @ 07:33:48
URL: http://filippaomamma.blogg.se
Postat av: Emilix

En bra blogg tjejen! :)

...jag ska ärligt erkänna att jag är tjejen som inte kan NÅGONTING om smink!
Verkligen inget. Jag överdriver inte. Finns det nått smink-lexikon? ;)

2008-01-28 @ 14:50:47
URL: http://emilix.blogg.se
Postat av: Jessie

Stort tack! Ska genast ut och leta reda på något som passar min ögonfärg till att börja med! Tycker att det är hur svårt som helst med ögonskugga

2008-02-12 @ 11:14:43
Postat av: Solange

Jätte bra blogg.

Har du någonting emot av att jag länkar till denna blogg? :)

2009-03-21 @ 12:45:17
URL: http://solanges.blogg.se/
Postat av: Jessica

Hej, tack för detta, detta känndes så bra att läsa för jag har blåa ögon och har alltid fått veta att jag ska ha svart om jag vill ha mina ögon att stå ut.

Men har annvänt brunt, mörkblå penna över och svart mascara och jag själv tycker att då kommer mina ögon mera ut änn att jag annvänder allt svart.

Tycker jag i alla fall.

Jag har färgat mitt hår till rött och ögonen bländar nu :)

2009-11-09 @ 20:09:15
URL: http://loppys.blogg.se/
Postat av: Anna

Hej,



hittade din blogg när jag letade efter sminktips. underbar och pedagogisk blogg. även jag som inte är 'tjej-tjej' och precis upptäkt smink förstod hur du menade! toppen jobb

2012-01-26 @ 23:00:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback