Begagnat smink

Nu har jag känt mig småsugen på att köpa smink via tradera eller ebay fast jag vill gärna se och pröva produkten innan jag köper den. Bortsett från det  finns det några grejer man måste akta sig för. Bakterier.

Läppglans, flytande eyeliner, mascara
Strunta i att köpa dem såvida de inte är oprövade och du ser förpackningen. Det räcker med att säljaren prövar den en gång och redan gror bakterierna. Köp hellre i affären och strunta i ögoninfektion osv.

Puder, ögonskugga, rouge
Här finns såklart också bakterier fast du kan "peela" den översta ytan genom att använda en borste med hårda strån för att ta bort det översta lagret. Tvätta borsten ordentligen innan du använder den igen. Men strunt i de där stora sminkpaketen för de innehåller oftast bara budget smink som är lika värt att köpa direkt i affären.

Foundation
Köp bara foundation som har pumpflaska. Det är stor risk att säljaren varit i förpackningen med sina fingrar annars. Torka av munstycket och pumpa ut lite foundation innan du börjar använda den.
Pennor
Kajalpennor och pennor i överlag går utmärkt att köpa eftersom att du kan lätt bara vässa bort det översta laget. Allra viktigast är det att vässa ögonpennorna eftersom att du lätt kan få ögoninfektion annars.

Borstar
Det går också bra att köpa men håll dig till borstar som du vet att det är bra kvalité på också. Be om att få se en bild på borsten så att du ser att det är rätt borste och stråna ligger rätt. Återigen, tvätta dem ordentligt innan du använder dem. (
Här har jag skrivit hur man tvättar dem).


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback